'Demam' Pendekar


Salam Ramadhan kepada semua...
Alhamdulillah , sudah masuk ramadhan yang ke-6. Bagaimana dengan bulan puasa kali ni? dipenuhi dengan dugaan , godaan dan cabaran tak? Atau masih ada yang demam Hijab Sang Pencinta. "Tak puas hati? Sepatutnya macam ni... Kenapa jadi macam tu... Tapi..." Ahaks , itulah rasanya antara persoalan yang mungkin timbul di kalangan anda yang telah pun khatam membaca Hijab Sang Pencinta.Budakhutan tak dapat bagi komen , sebab... sebab...sebab.. budakhutan belum beli pun lagi ... hehehe. Insya-Allah kalau ada kesempatan (termasuk kerajinan) maka akan bergeraklah hamba untuk mencari HSP.

Baiklah , kenapa plak budakhutan mau buat cerita tentang DEMAM PENDEKAR ? Aiseh , kan sekarang ni masih lagi hangat dengan HSP, dan dah tentu imaginasi dan fantasi tengah rajin serta ligat membayangkan jalan cerita di dalam kepala. "Macam mana lah rupa Laksamana Sunan tu aa? Haryani tu lawa sangat ka?...( ehehehe..jangan marah aaa)". Maka mari kita kupas salah satu mesej yang rasanya cuba disampaikan oleh Ramlee Awang Murshid.

Takkan melayu hilang di dunia...
Dalam konteks ini , dunia persilatan nusantara ( rumpun Melayu ) cuba diketengahkan dan disampaikan ...bagaimana gagah,perkasa, kemolekan seni beladiri yang satu ketika dahulu amat digeruni dan dihormati. Martabat dunia persilatan kian tenggelam. Kali terakhir budakhutan melihat silat dalam filem adalah dalam filem Puteri Gunung Ledang. Ketangkasan Hang Tuah dalam gerak geri silat amat mengkagumkan. (M Nasir memang layak dan harus memegang watak Hang Tuah... kalau ada adaptasi trilogi HSP, budakhutan cadangkan M Nasir kena turut serta...hehehe). Kenapa tidak kita memperdagangkan Silat seperti Kung-Fu. Lihat saja bagaimana Thailand memperdagangkan seni beladiri mereka.

Alamak, macam luahan perasaan lah pulak.... ades...
ahaks, korang ingat tak cerita /drama satu ketika dulu?
1 . HATI WAJA lakonan Rusdy Ramli
2. Drama bersiri Pendekar

beginilah contoh cara pemakaian pahlawan dari Bali
err... Laksamana Sunan 'dressing' camana aaa?



'berpantang maut sebelum ajal'



Share:

5 Ulasan

  1. pergh!!ngalah kan semangat aku woo...hahaha!!!aku ngah tekun membace lagi ni...

    BalasPadam
  2. Wah... semanagat plak dia neh..hehehe
    aku blum baca...huhuhuh

    BalasPadam
  3. huu... saya pun blom ada kesempatan beli HSP.

    mmg la budakhutan, Malaysia kita ketandusan drama/filem ala-ala pendekar. sbb skrg ni org seronok buat cerita seram & romantis ala-ala mat salleh gitu kan.

    HATI WAJA... teringat zaman sekolah dulu2. saya tak pernah miss drama tu.

    BalasPadam
  4. Sama la tu Nusya...
    dah pepusing dah Kk neh.. payah plak carik... skali tanya kat kedai tu..siap bleh jawab laie...adakah buku itu macam...? ades...

    bah..selamat berbuka pada semua...

    :)

    BalasPadam
  5. Salam salam,

    Amber minat unggoh RAM ning, olahang dia emang btul2 mjadi r. Amber kumpul blake buku RAM ni kecuali Pei Pan ngang Ungu Karmila. Semangat Hutan ngang Bagaikan Putri plok dua kali beli, dua kali jugok ilang.... sedih laaaa wehhhh.....! Ader rezki, nok bli smula. Post r maklumat laeng2 lg, masta2 blog ni ye. Salam.... (axe)

    BalasPadam

Sila tinggalkan komen anda di sini.

Blog Widget by LinkWithin